mandag 16. februar 2009

Se denne filmen!


Ny, stor kinohelg for meg!

Jeg var på Bokklubbens forhåndsvisning av "Bienes Hemmelige Liv", basert på boken med samme tittel av Sue Monk Kidd.

Rørende og vakker film som følger boken ganske trofast.

Boken er stor leseropplevelse, og jeg tvilte på om filmatiseringen ville yte den rettferdighet. Men - det gjorde den så absolutt.

Handler dypest sett om søken etter tilhørighet, om ønsket og behovet for å bli elsket, finne svar på ting fra fortiden. Ekstra sterkt ble det å se denne filmen nå, sett i lys av det amerikanske presidentvalget og Barack Obamas historie. Handlingen foregår i begynnelsen av 60-åra i South Carolina, med alle rasemotsetningene og de svartes kamp for sine borgerrettigheter.

Se denne!

3 kommentarer:

  1. Takk for tipset! Har faktisk ikke fått somlet meg til å lese boka. Bør kanskje gjøre det først?

    Jeg var og så Slumdog millionaire i helgen, og det var en stor opplevelse. Så nå er jeg i gang med den boka - litt feil rekkefølge, kanskje, spesielt for en bibliotekar ;-)

    SvarSlett
  2. Du rekker å lese Biene.. før filmen har premiere i Oslo!
    Rett og slett det man kan karakterisere som en GOD bok :-)

    SvarSlett
  3. Har den blitt filmatisert? Det har jeg ikke fått med meg, men det var vel bare et tidsspørsmål.

    Boka likte jeg veldig godt

    SvarSlett